Väldigt ofta när man pratar om Hållbarhet och Hållbart företagande blir det direkt en diskussion om klimat, miljö, fossila bränslen, utsläpp osv. Och det är generellt bra, att de diskussionerna är på agendan, men det är lätt att missa andra viktiga faktorer som skapar en definition av hållbarhet.
De tre grundpelarna i hållbart företagande
Det krävs tre fokusområden för att man ska kunna definiera hållbart företagande;
- Ekonomisk Hållbarhet – företaget ska ha bra koll på sin ekonomi och kvalitet för att säkra ett långsiktigt företagande
- Miljömässig Hållbarhet – fokus på att skapa så neutralt klimatavtryck som möjligt, givetvis är målsättningen att hela affären ska bli klimatpositiv
- Social- och samhällsmässig Hållbarhet – att ta sitt ansvar för det sociala både inom bolaget men även i samhället i stort
Sju arbetsområden för hållbart företagande
När man summerar dessa tre kan man få en tydlig definition av hållbarhet, och det i sin tur kan skapa ett antal olika arbetsområden som ser ut så här:
Nu har vi sju tydliga områden att mäta, analysera, utvärdera och förbättra!
Dags att börja mäta
Nu kan man lätt tänka: ”men hur ska jag vet vad jag ska mäta inom dessa områden..?”. Ta det lugnt, vi har lösningen för det!
ansvarsfullt.se är marknadens enklaste verktyg för att höja sin mognadsgrad och ge kunskap kring sin egna verksamhet. Med en liten investering per år får man access till vår plattform som gör att man, oavsett förkunskaper, skaffar sig både en helhetsbild av sitt hållbarhetsarbete samt verktyg och rapporter för att vidareutveckla det.
Enkelt – billigt – värdefullt
Ni kommer inte arbeta hållbart i år heller
Att säga att man vill arbeta hållbart är enkelt. Att faktiskt ta sig tiden är svårare. Vi vet. Om man frågar näst intill vilket företagsledare som helst ”Vill ni arbeta mer hållbart?” så blir svaret bestämt ett ’ja’. Om man därefter frågar samma person vad de gör för...
Vill du kontakta oss?
Har du frågor om våra produkter eller någon annan fundering?